woensdag 15 mei 2013

Bijzet tafeltje


Via internet heb ik foto's gezien van meubels die geschilderd zijn met
milkpaint van Miss Mustardseed.
Het is een poederverf die je aanmaakt met water, afhankelijk van het effect wat je wil bereiken voeg je geen hechtmiddel toe dan springen er stukjes af en krijg je een vintage look, voeg je wel hechtmiddel toe dan gebeurt dat niet.
Je hoeft niet te schuren en kan het gelijk aanbrengen.
Dat wil ik wel voor dit tafeltje wat hulp kan gebruiken om er weer fris uit te zien.
 
 
Ik ben bij Goedele terecht gekomen
Ze verkoopt o.a.deze verf via
http://oldredbarn.be
er staat ook uitleg bij hoe je deze verf moet gebruiken
En als er iets mis gaat -zoals bij mij-  dan heeft ze ook goed advies.
Omdat ik bang ben dat de goudkleur vreemd zou gaan doen heb ik de tafel wel geschuurt.
Maar al vrij snel kwamen er gele vlekken doorheen.
Omdat dit natuurlijk niet het resultaat was wat ik in gedachten had. Heb ik Goedele een mail gestuurd met de vraag wat ik fout heb gedaan en wat te doen om het weer mooi te krijgen.
Ze heeft me uit gelegd dat dit kan komen door de tannine in het hout, een soort kleurstof in het
hout dat reageert op contact met watergedragen producten en dan vlekken geeft.
En dat zie je natuurlijk beter in witte, dan in gekleurde verf. Het gebeurt niet vaak maar je kunt wel eens pech hebben.
Wat te doen?
Het tafeltje opnieuw af schuren en een isolerende primer aanbrengen, die ook vlekken van nicotine of vochtvlekken isoleert. Dit goed laten uit harden en dan opnieuw schilderen was het advies. En dat heb ik gedaan.


Verf is kleur Linen van Miss Mustard seed via http://oldredbarn.be
Afgewerkt met licht bruine meubelwas.
De print op de tafel is van 
http://www.graphicsfairy-diy.com
Kijk onder French Typography daar staan nog veel meer van dit soort afbeeldingen.



 

1 opmerking: