dinsdag 1 juli 2014

Een prachtig en uniek stukje handwerk

Om nog even verder te borduren op de sieraden van gisteren.

Toen ik de Bossche Kralenwinkel nog had kwam er op een dag een klant met deze sieraden in de winkel.
Ze waren gemaakt door de tante van deze mevrouw en hebben een diepe indruk op mij gemaakt.
Het was een uniek en prachtig stukje handwerk wat ik nog nooit eerder heb gezien en ook niet ben vergeten.
Met toestemming van deze mevrouw heb ik er een paar foto's van gemaakt.
Deze ''vond'' ik nog in mijn pc.






Beide sieraden waren oud en hadden in de loop der tijd wat gebruiksschade opgelopen.

Mijn fantasie ging gelijk op de loop over de dame die ze gemaakt had.

Ik kon me er een statige dame bij voorstellen.. in een sjiek wat donker oud frans huis.
Met de gordijnen dicht en de haard aan, zat ze op een pluche fauteuil te borduren aan haar collier.
Om haar heen lagen gouddraadjes, rocailles en pailletten.
Op de achtergrond klonk zacht en grammofoonplaat met klassieke muziek.
Af en toe nipte ze aan haar koffie en werkte vlijtig door.
Beide colliers moesten tenslotte op tijd klaar zijn.
De bode van de couturier kwam ze over twee dagen ophalen
voor de komende Parijse modeshow...

Als de mevrouw die het collier toen ter reparatie aanbood, dit nu leest begint ze vast heel
erg hard te lachen. Sorry.. ik liet me even gaan.

Ik geloof niet dat ik ze gemaakt heb omdat ze te oud waren en uit respect voor de maakster.
Alles wat ik er aan gedaan zou hebben zou afbreuk doen aan haar handwerk.
Echt.. ze zijn prachtig en verdienen een plekje in een vitrinekast van een museum.

Liesbeth
 

Met dank aan de mevrouw die met dit moois naar mijn winkel kwam.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten