zondag 17 augustus 2014

Baronie naaimachine

O help, o help, mijn naaimachine doet raar.
Hij maakt een vreemd geluid en daarna verkeerde steken.
Er zit niets anders op dan naar de winkel ermee om het te laten repareren.

Maar ik wil niet zonder naaimachine!!

Toen kwam er iemand die nog wel ergens in de berging een naaimachine had staan.
Deden ze toch niets mee.., mocht ik wel gebruiken.

En daar kwam hij..  In deze vieze behoorlijk muf ruikende koffer.


Toen de koffer open ging kwam dit eruit.



En Baronie naaimachine.
Nou ken ik Baronie alleen van chocolade en niet van naaimachines.
En ik niet alleen, want via Google en Wikipedia kan ik helaas geen informatie vinden.
En mijn vraag op Facebook heeft ook nog niet veel opgeleverd.

Er zat geen handleiding meer bij, die was in de loop der jaren ergens in de strijd gebleven.
Eerst de machine schoon gemaakt.
Olie erin en ingevet. De aandrijfriem met talkpoeder in gewreven.
Kreeg de tip om hier op YouTube te kijken hoe je de machine moet inrijgen.
En dat is gelukt.

De stekker in het stopcontact gestoken.
Lampje aan.
En voorzichtig het voetpedaal ingetrapt.
Kijk nou ...


wat leuk... hij doet het!

Het is wel even wennen. Maar als ik iets wil stikken dan kan het.

Ben alleen nog wel heel benieuwd of er iemand is die mij wat over deze machine kan vertellen.
Hoe oud zou de machine kunnen zijn? 
Zijn er veel Baronie machines gemaakt?
Heeft er iemand nog ergens onderdelen van liggen?
Ik zou het heel graag willen weten.
Heb je info stuur dan als-je-blieft een berichtje of een reactie hieronder.

Groetjes VanLiesbeth



4 opmerkingen:

  1. Hai wat een leuk stukje heb je weer geschreven. Misschien dat wij je door kunnen sturen naar iemand die je meer informatie kan geven over je naaimachine. In Amersfoort is een naaimachine winkel die ten Hagen heet. Meneer ten hagen is een oude rot in het vak repareerd en verkoopt naaimachines en weet er ook heel veel over te vertellen, we zullen maar zeggen dat als hij het niet weet je weinig mensen zult vinden die antwoord op jouw vragen kunnen geven. Wij hopen dat je hier iets aan hebt. Groetjes Gonnie en Gini GoGini

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Liesbeth, Wij hebben net de zolder opgeruimd en kwamen een oude naaimachine Baronie tegen. Met gebruiksaanwijzing boekje van SZ 180/181/281, aangekocht in 1967. Een oudje dus.Heb je belangstelling, dan kun je hem gratis ophalen. We wonen wel in Friesland.
    We horen nog wel even.
    Met vriendelijke groet, Marijke en Klaas de Boer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Marijke en Klaas,

      Bedankt voor uw berichtje, wat leuk. Ik heb wel interesse en af en toe kom ik in Friesland
      Misschien kan ik het combineren , dat zou leuk zijn.

      Verwijderen
  3. Hoi Liesbeth, ik heb ook een Baronie naaimachine. Deze heb ik gekocht ergens tussen 1982 en 1984. Ik heb hem net van zolder gehaald. Na vele jaren niet gebruikt te zijn weigert de naald op en neer te gaan 🤨 en zo vond ik jouw blog…alles gesmeerd maar helaas. Ik heb wel een boekje bij dit model Baronie naaimachine de 8014 / 4429. Heb jij daar iets aan? Mijn probleem staat er helaas niet in…groetjes, Henny

    BeantwoordenVerwijderen