zondag 26 april 2015

Prachtig oud papier

Bij het opruimen van de zolder kom je wel eens iets tegen waarvan je niet wist dat het er was.
Zo ook dit ooit mooie mapje waarop de tijd duidelijk zijn sporen heeft nagelaten.
Het is gemaakt van karton zoals je kunt zien op de foto hieronder.
Het bruine papier aan de buiten kant en het blauw aan de binnenkant
-wat op de foto veel blauwer is dan in werkelijkheid - heeft een mooi reliëf.


Als je het mapje opendoet liggen er allerlei versjes en brieven in, geschreven door familieleden
aan mijn over oma. De oma van mijn vader. Ik vind het prachtig al dit soort oude spullen.

 
 

Deze krant bijvoorbeeld bijna 140 jaar oud!
Voor niet geabonneerden koste het 2.00 gulden.
Het werd gedrukt in Amsterdam en vrijdags per post verzonden.
Adverteren van 1 tot 6 regels 90 cent ; iedere regel daarboven 15 cent;
Aanvragen of vermelding van liefdegaven 10 Cent per regel.
Maar het mooiste komt nog dat zijn de brieven geschreven door familieleden aan mijn over oma,
de oma van mijn vader. Veel van de brieven hebben ook een prachtig reliëf en dat niet alleen
de plaatjes zijn ook heel mooi.


Er zijn ook verschillend plaatjes die open kunnen. En dan verschijnt er in 1910 ineens een lief meisje van achter een rozenboeketje.


Eind 1909 moet mijn opa naar de boekhandel gegaan zijn om een mooi vel papier met een plaatje te gaan kopen. Om daarop met een kroontjespen een lieve tekst te schrijven aan zijn ouders. Bijzonder toch ?  ..Ook deze hieronder is erg mooi met een motief in goud reliëf.


Ik heb nog lang niet alles gelezen wat er in het mapje zit, dat ga ik zeker nog doen.
En een mooie doos zoeken waarin ik dit prachtige mapje nog jaren kan bewaren.

Liesfs, of zoals het eigenlijk in die tijd had gemoeten uw liefhebbende :)

Liesbeth







Geen opmerkingen:

Een reactie posten