woensdag 21 januari 2015

Poncho gehaakt.

Op de site van Handwerkjuffie las ik op 6 januari een stukje over een tas en een poncho.
Haar poncho vond ik erg leuk, maar zoveel garen van een kleur had ik niet liggen.
Maar.. er lag nog wel genoeg garen voor een poncho van meer kleuren.
Een patroon had ik niet dus ben ik maar gewoon aan het haken gegaan.







 

Wil je deze poncho ook maken dan is een beetje haak ervaring is wel handig
omdat ik dit patroon zomaar op gevoel ben gaan haken. Heb ik niet alles precies uit geteld
en komt het een beetje aan op je eigen inzicht. Maar het is zeker niet moeilijk.
Het gebruikte garen is Canada van Lammy Yarns.
Het aantal bollen weet ik niet meer, ze waren 50 gram en 60% acryl en 40% wol
voor haaknaald 4,5 volgens de bol maar ik heb 5 gebruikt.


16 blokken haken volgens dit patroon wat ik op Pinterest heb gevonden..
 
 
Alle blokken heb ik met een afstekende kleur aan de achterkant aan elkaar gehaakt.
op deze manier liggen de blokken aan elkaar. De kruisjes sluiten aan elkaar.
 
 
Langs de bovenrand heb ik eerst een rij vaste gehaakt met dezelfde kleur -groen-
waarmee ook de blokken aan elkaar zijn gehaakt.


Daarna met creme weer een rand vaste - het kan zijn dat je in de hoeken een losse
tussen de vaste moet haken om de hoek mooi door te komen.
3 losse en 2 stokjes, 2 losse, 2 stokjes enz. deze rand gebruik je om het koordje door te rijgen.
Als laatste nog een rij vaste in de vorige rand haken eventueel hier en daar een steekje meer
of minder haken om de rand netjes vlak te houden.

De onderrand.
1. Een rand creme haken tussen de rand van de blokken.
- *1 vaste haken en 1 losse, 1steek van de rand eronder overslaan en weer  *
2. Met jeans hetzelfde haken tussen de openingen van de rand *1 vaste haken en 1 losse,
1steek van de rand eronder overslaan en weer  *
3.Met groen.3 stokjes bij elkaar haken 1 losse en weer 3 stokjes bij elkaar enz.
4. Met grijs rij vaste haken zoals de eerste rij. met dezelfde kleur een rand
van 3 stokjes bij elkaar haken.
5.  Met creme een rij zoals de eerste.
6. Met groen een rij zoals de eerste.
7. Met creme een rij zoals de eerste.
8. Met jeans 3 stokjes bij elkaar haken 1 losse en weer 3 stokjes bij elkaar enz.
9. Met grijs rij vaste haken zoals de eerste rij. met dezelfde kleur een rand
van 3 stokjes bij elkaar haken.

Om de twee groepjes van 3 stokjes een flosje knopen.
En koordje maken voor de bovenkant en je bent klaar.


Succes

Liesbeth

Geen opmerkingen:

Een reactie posten